Időszorzó tréning hálózatépítőknek
Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgasd úgy, hogy elmondja!
Kezdem a hallgatással. Állítólag Hemingway-től származik az a mondás, hogy „Az embernek két évre van szüksége, hogy megtanuljon beszélni, és további ötvenre, hogy megtanuljon hallgatni.”
És valóban, hallgatni, csöndben figyelni a másikra, nem is olyan könnyű, mint gondolnád. Hálózatépítőként meg pláne! Hiszen itt van nálad az AJÁNLAT, csupa nagybetűvel, amit nagyon szeretnél elmondani. Jó esetben szereted az általad képviselt cég termékeit, meg vagy róla győződve, hogy ez nem csak neked jó, hanem annak is segítene, akinek éppen ajánlani szeretnéd.
Az üzleti lehetőséggel pedig még inkább így vagyunk: mi, akik már benne vagyunk és értjük, látjuk, tapasztaljuk, hogy ez az üzlet működik, olyan vehemensen szeretnénk ezt elmondani, hogy az már önmagában ijesztő. 🙂
A hálózatépítők egyik tipikus hibája
Az egyik leggyakoribb hiba, amit a hálózatépítők elkövetnek, hogy mielőtt a jelölt egyáltalán kíváncsi lenne arra, amit mondani akarnak, „kidumálják az üzletből”. Miért? Mert az emberek utálják, ha el akarnak nekik adni valamit. Ki nem állhatják, ha erőltetnek nekik valamit, rá akarják beszélni őket valamire. Mert az neked fontos, és nem neki. Legalábbis ezt fogja érezni, ha nem tudod megvárni, hogy ő kérdezzen, érdeklődjön. Vagy legalább azt, hogy megnyíljon, beszéljen, mondjon magáról valamit. Mert igenis vannak neki gondolatai, sőt problémái is, amire megoldást keres. De ezt csak akkor fogja neked elárulni, ha szimpatikussá tudsz válni a számára, és elég figyelmesen és érdeklődéssel hallgatod őt.
Vizuális, auditív és kinesztetikus gondolkodás és nyelv
Erről, és az ügyfél típusokról is szó volt a múlt heti tréningen, amit hálózatépítőknek tartottunk. Beszélgettünk arról, hogy ki mit lát szívesen, ki miről hallana többet, és mit érzünk a saját bőrünkön, ha vizuális, auditív vagy kinesztetikus érzékelési és gondolkodási típusba tartozunk. Mitől van az, hogy ami az egyik ügyfelet leveszi a lábáról, az a másikat teljesen hidegen hagyja, ami az egyiknek felcsigázza az érdeklődését, attól egy másik teljesen bizalmatlanná válik. Hogyan lehet felismerni, hogy kinek hol van a motivációja, milyen értékek a fontosak a számára. Mivel lehet rájuk hatni, és mi az, amit jobb, ha szóba sem hozunk.Nagyon hasznos ismeret nekünk, hálózatépítőknek, ha tudjuk, hogy a beszélgető partnerünk melyik típusba tartozik, és milyen nyelven kell hozzá szólni, hogy felkeltse a figyelmét és az érdeklődését az ajánlatunk. Azt is elemeztük a tréning résztvevőivel, hogy ki melyik nyelvet beszéli könnyebben, és melyiket kell gyakorolnia ahhoz, hogy megértesse magát azokkal is, akik nem ugyanabba a típusba tartoznak, mint ő.
Hogyan tanulunk gyerekkorban és hogyan felnőttként?
Erre szintén egy idézet a legfrappánsabb válasz:
„Mondd el, és elfelejtem. mutasd meg, és megértem, engedd, hogy csináljam, és megtanulom.”
Azzal, hogy egy tréningen körbejárjuk, többféle eszközzel és nézőpontból is megmutatjuk a témát, sokkal jobban megértik a résztvevők, és a gyakorlatok segítségével ki is próbálják, megtapasztalják a kommunikációs technikák hatását. Ráadásul ajó hangulatú, közösségben történő tanulás az érzelmek miatt sokkal eredményesebb, mint ha otthon, a saját karosszékben ülve olvasgatnának. Kutatások bizonyítják, hogy kisgyerekként azért tanulunk olyan könnyen, mert a kíváncsiság és lelkesedés olyan vegyületeket szabadít fel az agyunkban, ami egy gyors és hatékony elraktározását teszi lehetővé a tapasztalatainknak. Ez a gyakorlat, mire iskolások leszünk, szinte teljesen eltűnik, ott a jó jegyekért, elismerésért tett erőfeszítéseink, vagy a kudarc elkerüléséért folytatott küzdelmeink segítenek minket a tanulásban, sokkal inkább, mint a tárgy iránti lelkesedés, kíváncsiság.
Mire felnőtt korba érünk, már sokkal nagyobb erőfeszítésünkbe telik, hogy megtanuljunk valamit. Csak nagyon ritkán kerülünk ismét olyan helyzetbe, hogy az említett vegyületek felszabadulásával a tanulás újra egy élvezetes dolog legyen, és az új ismeret tartósan elraktározódjon. A jól sikerült tréningek a számodra is ilyen eszközök lehetnek: nem csak egy hasznosan és jó társaságban eltöltött hétvégét jelenthetnek, hanem segítenek neked is jobb szakemberré válni.
És nekünk miért éri meg tréninget tartani, ahol nem csak a saját csapattársaink vannak jelen, hanem a „keresztvonalaink” tagjai is? Több okból is: egyrészt maga a felkészülés is tanulás, az ismereteink rendszerezése, elmélyítése. Másrészt mi magunk trénerként is sokat tanulhatunk a résztvevők tapasztalataiból. Minket is feltöltött a többiek jókedve, lelkesedése, a pozitív visszajelzések. És végül, de nem utolsó sorban fontos nekünk, hogy a cégünk hálózatépítői között egyre több olyan szakember legyen, akik értik, szeretik és jól művelik ezt a szakmát. És ha ez egy kicsit a mi képzésünknek is köszönhető, akkor megéri nekünk is az erőfeszítést.
Szólj hozzá, mondd el a véleményed a cikk alján!
Legutóbbi hozzászólások