A mellékhatás: halál
Avagy egy gyógyszeripari bennfentes kipakol
Nemrég került a kezembe egy könyv, amit az Eli Lilly volt svédországi vezérigazgatója, John Virapen írt. A címe: A mellékhatás halál. Azt már korábban is tudtam, hogy a gyógyszeripari cégek kétszer annyit költenek marketingre, mint kutatásra. Ebből a könyvből azt is megtudtam, hogy konkrétan hogyan vásárolják meg a véleményvezéreket és orvosokat világszerte. Az mondta el, aki maga is csinálta, sőt a módszert maga is csiszolgatta.
„A véleményemet nem lehet megvásárolni, de udvariatlanság lenne kritikusan nyilatkoznom azokról, akik olyan jó vendéglátóim voltak.”
A nyolcvanas években még csak virágcsokrok, meg egy-egy üveg bor volt a megvesztegetés eszköze, mára teljesen természetesek a luxusszállodákban tartott, konferenciának álcázott lakomák, és borkóstolások. Ugyanúgy, ahogy az egzotikus üdülőhelyekre irányuló „tanulmányutak” is. A mellékhatás egy-egy gyógyszer esetében teljesen közömbös. Engem megdöbbent, hogy ennyire közömbös a betegek élete, csak a profit számít. Az orvosok olyan szoftvereket kapnak ajándékba, ahová csak be kell írni a diagnózist, és máris kiadja a javasolt készítményt. Természetesen az orvos felírhat mást, de a programból addig nem tud kilépni, amíg a receptet ki nem nyomtatja. Sokkal egyszerűbb, és gyorsabb neki elfogadnia a javasolt készítményt. És a háziorvos számára is ismeretlen a mellékhatás, mert előle is eltitkolják, tehát ő is jóhiszeműen jár el.
Amikor hálózatot építek, sokszor konfrontálódok azzal, hogy amikor kiderül az anyagi érdekeltségem a ganodermás kávé fogyasztásával kapcsolatban, azonnal bizalmatlanná válnak velem szemben. Ez is egy mellékhatás. A bizalmatlanság. De ugyanaz az ember vajon miért nem bizalmatlan az orvossal szemben, akit a gyógyszerek készítői etetnek-itatnak, és ajándékokkal halmoznak el, hogy minél több gyógyszert írjon fel? Nem hogy bizalmatlan, hanem még borravalót is ad neki! Ha fehér köpenyben ajánlanám neki a ganodermát, akkor nekem is adna vajon? Szóval vicces, hogy velem szemben bizalmatlan, de hagyja, hogy egy profi gépezet megvezesse, becsapja, és még hálás is érte. Vagy inkább szomorú.
Két féle ember létezik, barátom. Vannak a tudatosak, és vannak az engedelmes fogyasztók. Mára olyan kifinomult marketing módszerek léteznek, hogy az engedelmes fogyasztókat, mint a birkákat terelik a pénztárak elé, ahol aztán megfejik őket. Ez is egy mellékhatás. Csak úgy kerülheted el, ha kinyitod az elmédet és a szemedet. Csak olvass bele néhány marketig témájú könyvbe, hogy milyen apróságokon múlik, hogy melyik terméket veszed le a polcról. Csak amíg egy áruházban nincs más mellékhatás, maximum valami vacakot veszel drágán, addig az egészséged esetében már egészen más a helyzet. Dönts helyesen, és hidd el, hogy vannak még lelkiismeretes emberek. Lehet, hogy a háziorvosod is az, de vajon nincs-e ő is megvezetve? Jó, ha tudod, hogy semmi nem kötelezi a gyógyszerkutatókat, hogy a negatív eredménnyel záruló tesztek eredményeit közzétegyék. Simán el tudják titkolni őket.
John Virapen: Mellékhatás halál
Legutóbbi hozzászólások